SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SAVM BAHSİ

<< 2453 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ عَنْ يَزِيدَ الرِّشْكِ عَنْ مُعَاذَةَ قَالَتْ قُلْتُ لِعَائِشَةَ أَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ قَالَتْ نَعَمْ قُلْتُ مِنْ أَيِّ شَهْرٍ كَانَ يَصُومُ قَالَتْ مَا كَانَ يُبَالِي مِنْ أَيِّ أَيَّامِ الشَّهْرِ كَانَ يَصُومُ

 

Muâze (r.anha)'dan; demiştir ki:

 

Aişe (r.anha)'ye:

 

Rasûlullah (s.a.v.) her aydan üç gün oruç tutar mıydı? dedim.

 

Evet dedi.

 

Ayın hangi günlerinde tutardı? dedim.

 

"Ayın hangi günlerinde tuttuğuna aldırış etmezdi", dedi.

 

 

İzah:

Müslim, sıyâm; Tirmizî, savm; Nesâî, sıyâm; İbn Mâce, sıyâm; Ahmed b. Hanbel, I, 406, II, 90, 246; VI,  146,175,287.

 

Hadis-i şerîfin zahirinden  Peygamber (s.a.v.)'in  her ayın üç gününde oruç tuttuğu fakat bu günleri ayın her han­gi bir bölümüne denk getirmeye özenmediği anlaşılmaktadır.

 

Hadisteki bu ifade ve mânâ, Maliki âlimleri için delildir. Çünkü on­lar ay içerisinde tutulan orucu belirli günlere tahsis etmenin mekruh oldu­ğu görüşündedirler. Ancak bundan evvelki geçen hadislerde Peygamber (s.a.v.)'in bîyd (ayın 13, 14, 15.) günlerinde veya bir hafta Pazartesi ve Perşembe, diğer haftada da sadece Pazartesi günleri oruç tuttuğu belirtil­mektedir. Bu durumda hadisler arasında bir ihtilâf söz konusudur. Bu ihtilâfın halli konusunda söylenenler ve her ay tutulan bu üç günlük oruç konusunda âlimlerin görüşleri 2450 no'lu hadisin açıklamasında geçmiştir.